Wednesday 26 February 2014

REPLIKA RUMAH RASULULLAH ﷺ


Model studio rumah ini dibina untuk memberi imbasan cara Baginda Rasulullah   tinggal 1400 tahun yang lalu. Replika Rumah ini adalah sebahagian daripada pameran besar tentang kehidupan Baginda Nabi S.A.W yang telah diadakan pada tahun 2009 Jeddah, Arab Saudi.

Replika Rumah Baginda Nabi   ini berdasarkan Hadis Sahih yang diriwayatkan. Namun keadaan secara tepatnya hanya Allah S.W.T sahaja yang Maha Mengetahui.

“Disaat kita merengek-rengek mahukan rumah yang mewah & selesa bagaikan mahu tinggal di dunia buat selama-lamanya. Lihatlah bagaimana rumah junjungan yang mulia yang hanya menjadikan rumah di dunia sebagai sebuah 'pondok' persinggahan sebelum menuju ke Alam yang kekal Abadi.
Usah kita sibuk mencari @ menunding jari kepada orang lain, sebaliknya tanyalah kepada diri kita sendiri, kenapa kita tidak mampu bertindak seperti Rasulullah .”       

Firman ALLAH Ta’ala :
أَتَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَتَنسَوْنَ أَنفُسَكُمْ وَأَنتُمْ تَتْلُونَ الْكِتَابَ ۚ أَفَلَا تَعْقِلُونَ
“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri, padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?”
(Al-Baqarah : 44)
 

 Boleh Rujuk :
http://www.deenboutique.com/prophet-muhammad-saw-house-replica/

No comments:

Post a Comment