Monday 8 September 2014

AMALAN SELEPAS SOLAT FADHU ZOHOR, HIZIB AN-NASR _ IMAM ABDULLAH B. ALAWI AL-HADDAD


AlHamdulillah..
bermula selepas Solat Fardhu Zohor semalam, dan hari ini Masjid Al-Hidayah Kg. Sungai Penchala telah mula membaca Hizib An-Nasr, Sususan Al-Imam Habib Abdullah b. Alawy Al-Haddad.

Hizib An-Nasr adalah himpunan zikir-zikir yang diamalkan selepas melaksanakan solat fardhu Zohor. Begitulah saranan para Alim Ulama yang mana ia merupakan amalan selepas Solat Fardhu Zohor. Padanya terdapat Ayat-ayat Al-Quran Al-Karim dan Doa-doa pelindung dari segala anasir jahat. ia ringkas dan padat sesuai untuk amalan pada tengahari di negara Malaysia ini.

Mungkin ada yang tertanya2 berkenaan Hizib An-Nasr, ini bukanlah amalan baru, ianya merupakan amalan para alim ulama telah berabad lamanya. Dan dikarangkan pula oleh Seorang Ulama Soleh Mujaddid Islam yang mendapat gelaran Hujjatul Islam Wabarakatul’anam & Qutubul Qutb pada abad ke 12 H.

Kelebihan mengamalkannya (Tujuan Utama ialah Redha Allah) :

1. Ia tidak panas atau membawa mudharrat,
2. Penuh dengan doa-doa yg diajarkan oleh Rasul S.A.W
3. Berjaya dalam segala yg kita perjuangkan,
4. Dilindungi daripada syaitan, kelompok jin, kelompok jahat, kelompok syaitan, penyakit,
5. Dipadamkan segala keinginan orang yg berniat jahat kepada kita, dan dipadamkan semua keinginan orang yg ingin memusuhi kita.
6. Meminta kemenangan dari Allah swt dalam segala yg kita perbuat, Dan banyak lagi.

InsyaAllah, kita doakan mudah2an Masjid Al-Hidayah dapat Istiqomah di dalam pengamalan Hizib An-Nasr ini. Allahumma Ameen !!






No comments:

Post a Comment